Transsib
i fineste stil

Tekst og foto: Poul Kattler
Illustrationer: Christina Fromberg

Imarts/april 2005 sætter ni danskere kursen mod Japan via Moskva, Irkutsk og Vladivostok. Med det fineste gennemgående tog “Rossia”. 
Vi oplever at foråret sætter ind i Sibirien, og bliver positivt overrasket over togets høje standard. 
Vi har hørt så meget, så vi regnede med en ren overlevelsestur – godt for afmagringskuren og skidt for hygiejnen.

En livsnerve

Banen er nu – som tidligere – meget benyttet, og mest af godstog. I store træk er industri og bebyggelser i Sibirien koncentreret om banen (så man fra toget kan få et fejlagtigt indtryk af befolkningstætheden i Sibirien!), dog har råstofferne ikke altid placeret sig langs skinnerne, så stikbaner sørger for at godset finder vej til og fra fødelinien: de to lange spor, der fører til civilisationen. Skinnerne bliver fornyet. De er dog stadig ikke helsvejste. Det er sikkert for risikabelt i egne med temperaturudsving fra -60 til +40, så skinnestødene dominerer lydbilledet fra Ural mod øst.

Godstogene er mest råstof-transporter i heltog: Malm, tømmer, kul og olie; men også tog med containere er almindelige. Der ses en del nye lokomotiver og vogne.

Ved Kultuk. 5306 km. Som bilist skal man ikke spøge med at liste sig forbi bommene i jernbaneoverskæringen. Bemærk klapperne på kørebanen.

Som et udtryk for banens høje prioritet er jernbaneoverskæringerne. Når bommene går ned, så sker det i 10 meters afstand fra skinnerne. Men den rød-hvide blokering er ikke nok. Nogle kraftige jernplader rejser sig fra vejbanen og vil effektivt standse en vildfaren bil. Den transsibiriske jernbane skal ikke stoppes af en uopmærksom chauffør med lidt for meget vodka i blodet.

Godstog og passagertog følges pænt ad. På strækningen vest for Ulan Ude kører vi 80 km/t, sikkert nogenlunde som de fleste godstog. Østpå er der lidt længere mellem godstogene, så passagertoget sniger sig op på 100 km/t. Men deciderede stop oplever vi ikke: Vi stopper nøjagtig som køreplanen foreskriver ved stationerne, kører stille og rolig ind og ud af byerne, og op på march-hastighed ude på landet.

VORES TOGTUR
– DØGN FOR DØGN

Jeg er en tekstblok. Klik på rediger-knappen for at ændre denne tekst. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

  • Moskva – Ulan Ude | 5609 km Gennemsnitshastighed: 80 km/t
    (Dag 1 – 4)
  • Ulan Ude - Vladivostok| 3650 km Gennemsnitshastighed: 100 km/t >br/>(Dag 4 – 7)
  • Punkt #3

HASTIGHEDERNE PÅ TRANSSIB

  • Moskva – Ulan Ude | 5609 km Gennemsnitshastighed: 80 km/t
    (Dag 1 – 4)
  • Ulan Ude - Vladivostok| 3650 km Gennemsnitshastighed: 100 km/t
    (Dag 4 – 7)

Jeg er en tekstblok. Klik på rediger-knappen for at ændre denne tekst. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

VORES TOGTUR
– DØGN FOR DØGN

MSK 0 
   0 km  Moskva – afgang      |  21:22

 210 km Vladimir              | 00:48 
 956 km Kirov                 | 11:15 
MSK +1 
1192 km Balezino              | 14:54 
MSK +2 
1434 km Perm                  | 19:37